Qui a peur de la Dame Blanche ?
ROBERT NORTIK mise en scène, lumières & vidéo-mapping
ARSÈNE LIECHTI direction musicale
CHRISTOPHE STURZENEGGER composition
GUILLAUME RIHS livret, récits & chansons
LAURENT SANDOZ récitant
SACHA COTTING la dame blanche
THIBAUD PEDRAJA jean bahut
EN COLLABORATION AVEC LES CHŒURS & L'ORCHESTRE DU C.O L'OCO-MOTION
Qui a peur de la Dame blanche, un concert de L'Orchestre de Chambre de Genève (L’OCG) au Château Rouelbeau à Meinier du 17 au 21 septembre 2019. Concert exceptionnel son et lumières sur une création musicale de Christophe Sturzenegger, en collaboration avec les choeurs et l'Orchestre du C.O. L'Oco-motion.
La Bâtie-Rouelbeau est une place forte médiévale en ruine, construite au XIIIe siècle à Meinier, près de Genève, par Humbert de Choulex. Ce site, récemment rénové par le service archéologique cantonal et toujours considéré comme isolé et mystérieux, a inspiré son lot de légendes et sera le théâtre exceptionnel de cinq représentations nocturnes.
On raconte qu'une Dame blanche le hante les nuits de pleine lune, faisant revivre les anciens habitants du château et enfermant pour l’éternité les visiteurs trop curieux et trop cupides qui souhaiteraient s’emparer du trésor caché dans le château. La légende veut que «la Dame Blanche» ait été la première épouse d'Humbert de Choulex, répudiée par son mari, qui espérait toujours le voir revenir à elle.
Afin de souligner la richesse du patrimoine local et de sa vivacité artistique, quatre artistes genevois qui ont été retenus pour réaliser cette pièce, il s'agit de Christophe Sturzenegger pour la composition, Guillaume Rihs pour le livret, récits et chansons, Robert Nortik pour la mise en scène, lumières et vidéo-mapping et Laurent Sandoz, récitant.
CARMEN, LA CUBANA
Théâtre du Châtelet, Paris.
Avril 2016
Mise en scène : Chistopher Renshaw
Création d’images et réalisation d’un mapping
architectural sur le décor
IL RE PASTORE de Mozart
Théâtre du Châtelet, Paris.
Janvier 2015
Mise en scène, conception et costumes : Nicolas Buffe
Réalisation d’un univers 3d et d’un mapping
architectural sur le décor
LE MESSIE d’après Heandel, adaptation Mozart
Théâtre du Châtelet, Paris. Mars 2011
Director : Oleg Kulik
Video design : Robert Nortik.
TREEMONISHA by Scott Joplin
Mise en scène, chorégraphies : Blanca Li.
Décors : Roland Roure / Lumières : Jacques Roveyrollis / Réalisation vidéo : Robert Nortik
Théâtre du Châtelet, Paris, mars, avril 2010
ARIODANTE by Haendel
Directed by Pierre Strosser,
Grand Théâtre de Genève, November, 2007
Video image production by Robert Nortik and Zoltan Horvath
In order to enhance the production’s rhythm, the director’s choice was to create a character who paints onstage. Pierre Strosser et Benoît Delaunay (assistant set designer and video concept), opted for a rear projection onto a black cyclorama, on which the painter’s brush strokes would appear. With Zoltan Horvath, who is an animated film director, we produced white-on-black images that would appear as paintings in real time on the cyclorama. Two projectors allowed for 20 x 7 meter images.
See more images
FALSTAFF by Verdi
Directed by Philippe Arlaud
Festspiele Haus, Baden Baden, May, 2007
Video image design by Robert Nortik
Real-time mix with several projectors Niko Marchiel
Life is a farce !
In this our fifth collaboration, we worked from the beginning in the conception of the set in order to optimize video possibilities. Four projectors created a 40 x 8 meters image. After months of iconographic research, a downright image factory was available for use on the set. With Niko Marchiel’s help, Robert Nortik was even able to film Ambrose Maestri, underwater, during his interpretation of Falstaff. It was all about mixing the researched images with the live ones, while keeping a technical and artistic control over the whole operation.
LES FIANCAILLES AU COUVENT by Prokovief
Directed by Philippe Arlaud
Stadthalle Bayreuth, Avril, 2006
Video image design by Robert Nortik
Real-time mix with several projectors
Rich from our previous experiences Philippe Arlaud and Robert Nortik created for this production a visual animated environment based on Caspar David Friedrich’s paintings. Classical painting remains an interesting source for contemporary visual invention, allowing us to confer a certain degree of sensuality-at low cost- to computer produced images.
POPEA’S CORONATION by Monteverdi
Directed by Philippe Arlaud
Off Bayreuth, July, 2006 and Sankt Pölten
Video image design real-time mix with several projectors by Robert Nortik
Philippe Arlaud, who also did the lighting design, used video projectors as regular lighting projectors, thus exploring a new angle for video. Projecting only form and color onto the red set allowed us to obtain electrifying results that cannot be produced through traditional lighting. In the midst of this exploration, Nortik Studio suggested a « trompe l’œil » -in lights- for example, by adding the shadows of flies caught in the projectors in the dying philosopher scene.
THE RING IN A SINGLE NIGHT by David Seaman, d’après Wagner
Directed by Philippe Arlaud
Off Bayreuth, July, 2006 and Sankt Pölten
Video image design real-time mix with several projectors by Robert Nortik
Perfectly choreographed script filtering the myths used by Wagner through the filter of contemporary video iconography. Projections were made on all the set elements, regardless of shape. The high point of the evening: an improvised mix with the orchestra playing the Walkyrie Overture.
ULYSSES’ HOMECOMING by Monteverdi
Directed by Philippe Arlaud
BFM, Geneva, June, 2006
Video image design and real-time mix with several projectors by Robert Nortik
Ulysses’ monumental boat was designed from still sea-shots to show the poetry that can be produced by the coming together of modern digital technology and the classical painters.
A multitude of rustling poppies during Melantho’s magnificent aria allowe us to use video as a paint brush and to esthetically complement the director’s work.
Nortik Studio Sàrl - 43a ch des Vidollets - 1214 Vernier - Suisse - Robert.Nortik@NortikStudio.ch - +41 79 679 15 38